Etapy BPR
1. Stratégia
S individuálnym prístupom citlivo a diskrétne preskúmame prostredie organizácie pomocou osobných rozhovorov s vedením spoločnosti, jej vedúcimi pracovníkmi a zamestnancami. Rozhovory prebiehajú za účelom zistenia súčasného stavu systému riadenia, organizovania, plánovania a kontroly v spoločnosti.
Súčasťou úspešnej stratégie sú vhodne definované ciele. Náš pracovný tím v spolupráci so zákazníkom definuje ciele BPR ako napr.:
- odporúčania na zníženie nákladov,
- navrhnutie optimálnej organizačnej štruktúry,
- sprehľadnenie a optimalizovanie firemných procesov,
- definované požiadavky na IT riešenie,
- zistenie vyťaženosti jednotlivých zamestnancov, oddelení, organizácie.
2. Mapovanie
Spoznávame a zaznamenávame hlavné (core business) a vedľajšie procesy. Vo fáze mapovania procesov BPR vypracujeme detailný procesný model, ktorý je základom pre nasledujúcu analýzu a nastavenie nových pravidiel fungovania organizácie. V tejto fáze spoznávame a zaznamenávame hlavné, manažérske a podporné procesy. Výstupom mapovania procesov je procesná mapa organizácie. Detailne zmapované procesy sú spracované softvérovým nástrojom vo forme diagramov, ktoré sú využité v ďalších fázach reinžinieringu.
3. Analýza
Počas analýzy procesov zhodnocujeme súčasný stav procesov a kvantifikujeme ich z pohľadu dĺžky trvania, nákladov, ľudských a technických zdrojov, informačných systémov a podobne. Pomocou simulácie analyzujeme výkonnosť jednotlivých procesov a identifikujeme ich úzke miesta.
Výstupom analýzy je dokument Zhodnotenie súčasného stavu. Obsahuje analýzu súčasného stavu a úrovne riadenia procesov organizácie.
4. Optimalizácia
Zámerom optimalizácie procesov je navrhnúť riešenie cieľového stavu a možností na zlepšenie problematických oblastí organizácie:
- interpretácia výsledkov analýzy súčasného stavu,
- identifikácia oblastí na zlepšenie podľa definovaného cieľa,
- definovanie návrhov na zlepšenie,
- overenie a zhodnotenie návrhov (simulácia).
5. Implementácia
Implementácia je zameraná najmä na zmeny organizačnej štruktúry, firemných procesov a informačných systémov. Výsledkom implementácie sú Realizované zmeny ako, napríklad, vznik nových alebo zmena existujúcich procesov, zmena požiadaviek na ľudské a technické zdroje, nákup nového alebo úprava existujúceho informačného systému alebo zmena systému riadenia organizácie. Pri uvádzaní zmien do praxe poskytneme kľúčovým zamestnancom komplexnú podporu a poradenstvo, aby zavedenie zmien prebehlo čo najefektívnejšie.
6. Overenie
Naše rady vám pomôžu k úspechu len vtedy, ak sa účinne uvedú do praxe. O ich úspechu vás presvedčíme výsledkami monitorovania cieľových oblastí po implementácii navrhovaných zmien. Overenie prebieha meraním výkonnosti organizácie, procesov a informačných systémov. Monitorovaním identifikujeme a kvantifikujeme zlepšenia cieľových oblastí. Vyhodnotením fázy overenia celý proces BPR ukončíme.